これまで人類は科学の力を借りながら社会経済を発展させてきましたが、同時に多くの解決すべき課題にも直面することになりました。 政策や技術は、こうした社会課題を解決するためのツールとして依然重要な役割を果たしており、世界各地で興味深いグッドプラクティスが報告されています。 その一方で、これらのツールの有効性は文脈に依存することが多く、既存の知見や実践を国際的に総合し、どのような条件の下で課題解決に資するかを明らかにすることが求められているとともに、公共政策や社会技術の実装を担う人材の育成も急務です。
政治/行政研究と社会課題解決の接合というこのエキサイティングな分野に挑戦してみたい方はもちろん、広く様々なバックグラウンドを持った方々の参画や、ご一緒に議論できることを心待ちにしています。
While human beings have historically succeeded in economic development, we still face growing societal challenges to be solved. Public policies and technologies are basic prescriptions for these challenges, and many good practices have been reported around the world. The effectiveness of these policies and technologies is in most cases context-dependent, and academic synthesis of the existing knowledge and practices has been demanded. At the same time, strategies to develop human resources to implement these "socio-technologies" are also indispensable.
We are excited to welcome new members from various disciplines with ambitions of bridging societal knowledge into practice, and look forward to future collaborations and discussion in our research projects.
途上国の政治に関する研究は数多くなされていますが、現代政治学のドライな視点(?)も相俟ってか、経済学・社会学と比べると、政治が「開発」と直接結びついて議論されることは少ないようにも感じます。では、政治学の一対象領域である行政についてはどうでしょうか。慶応義塾大学名誉教授の内山秀夫先生による1966年の書評には、「『開発行政』という用語法が、政治学の承認をへているかどうかは疑問である。しかしながらこの用語は、アメリカ行政学会の、特に比較行政研究グループの間ではかなり用いられている」とあります(内山秀夫「紹介と批評 I・スワードロウ編『開発行政』」『法學研究:法律・政治・社会』39巻5号、92-100頁、1966年)。
このように、「開発」における行政の重要性は、先進国・途上国問わず古くから議論されていますが、この書評から60年を経て、政治学全体の中でも途上国行政へのアプローチが再度注目されています。行政組織や政策過程のミクロな動きへの着目、新しい測定方法や技術の活用など、理論・実証・実践のあらゆる面においてフロンティアが広がっています。興味・関心を持たれた方はぜひご一緒に研究しましょう!
Contemporary social problems cannot be solved by any single discipline, and we must have a competency to manage, or even initiate, multidisciplinary problem solving. Sociotechnology is a means to solve societal issues using natural and societal scientific knowledge and methodologies. International development is one of the fields with urgent necessity of its application, and further policy coordination and innovation to achieve interdisciplinary collaboration is required by the global society.
Sound academic knowledge on when and how governments and markets work (or not) serves as a catalyst to facilitate efficient and effective implementation of public policies and private sector initiatives. Building on theoretical, empirical and comparative analysis of public policy, we have sought a holistic understanding of dynamics in politics, public administration and governance around the world.